Zanimljivosti
Madonna
foto: Detalj sa omota albuma
Vojkan Bećir, kolumna petkom: Ko je kraljica POPa, zapravo?
Jer, Madonna više nije.
Mnogi će se prekrstiti pred svojom ikonom crnog Isusa, optužiti me za blasfemiju. Posebno oni kojima je krštenica počela da žuti. Imaju argumente. Okej sam s’tim. Većina su validni. Madonna je bila prva u toliko toga. Duže traje. Vremena su bila drugačija. Ali, ako nas je vreme nečemu naučilo, to je da se istorija ponavlja.
Madonnino postignuto je nesporno, ali mene muči to na kakvom je mestu danas.
Time se bavim skoro godinu dana, od kako sam u više relevantnih magazina pročitao Queen of Pop kada se pisalo o Beyoncé. Svakog puta sam se okretao oko sebe tražeći svedoke. Kada se smena tačno desila?!
Da li je do nje došlo prirodnim putem ili besramnim pučem?
Prvo, da izgovorimo očigledno. Podele na žanrove su besmislene.
Nazivati Beyoncé RNB artistom apsurdno je koliko reći da je Taylor Swift country.
Utvrdili smo da su sve one POP, zapravo. Princeze.
Kao takve, za mnoge će reći da samo pokušavaju da kopiraju kraljicu.
Kraljica jeste tu da bi je sledili. Kad prestanu da se ugledaju na nju, nastaje problem koji je trenutno aktuelan.
Beyoncé je odrasla učeći od Madonne, kao što je Madonna učila od najveće kraljice ikada (David Bowie!). Bio je tu Michael Jackson da sa njim sparinguje. Neko vreme Kylie Minogue bila je pretendent, ali kao pretnja je brzo uklonjena (kada je Madonna nastupala u Kylie majici). Za one u prvim redovima, a sa selektivnim pamćenjem, da podsetim je Madonna svojevremeno optuživana da aktivno kopira Debbie Harry (Blondie).
Morao sam da napišem da je Debbie Harry iz benda Blondie, iako se nekada to podrazumevalo. Bojim se da millennials ne znaju ko je Louise Ciccone. A millennials su oni koji kupuju, gledaju i streamuju, odnosno formiraju pop chartove.
Neko kopira, neko pravi omaže. Haunted video je direktan omaž. Veliča se Madonna iz perioda Erotica i Justify My Love. Kao što se nekada igralo sa likom Marilyn Monroe u spotu Material Girl. Ne čudi jer Beyoncé je nemalo puta podvukla da joj je Madonna među najopštijim uzorima. Sama je priznala da želi da ide njenim stopama. Ali, da li joj je usput smakla krunu?
Sve i da Beyoncé ide utabanom stazom, nije ni Madonna tu travu gazila. Koreografija u La Perla tangama na stolici, idejno je ista kao Madonnina u Gaultierovom eksplozivnom brusu i u datom trenutku je podjednako efektna.
Bojim se da ne zvučim kao fan jedne ili kao da imam nešto protiv druge.
Obe imaju velike karijere i ja volim neke delove obe.
Ali, sve i da je POP Madonnina igra, Beyoncé trenutno pobeđuje.
Došli smo do trenutka da Madonna izjavljuje kako je to što joj je procurela nova pesma na internet, udarac na nju kao ljudsko biće. Jedna Madonna to izjavljuje. Ma, daj. U leakovanje verujem koliko i u Deda mraza. Posebno nakon što je Beyoncé pulled a Beyoncé prošle godine. Može da se čuva tajna.
Rekli za Beyonce da je ukrala Madonninu foru đuskanja na stolici. Zaista? Mein herr, jesmo li makar čuli ko je Liza Minnelli? Btw, i Britney je jahala stolicu. Ti kao nisi? Ja jesam. Ono što nisam sigurno, nisam lizao čekić i jahao hot dog. Ali se bojim da će Madonna da to uradi na sledećoj turneji. Jer Madonna kopira druge.
Kokoška ili Jaje – Noga ili Kuk?
Gaga u zlatnim invalidskim kolicima, Madonna na dijamantskim štakama.
Madonna je novo zaštitno lice za Versace. Ne bilo kakvo, već lice sa izblajhanim obrvama. Pre nje to je bila ona koju optužuju da Madonnu kopira. A blajhane obrve videli još prošle godine, na kome?
Znamo da Kanye veliča Beyoncé i tamo gde za to nije mesto, ali je za Madonnu rekao da je the greatest visual musical artist kojeg smo ikada imali. Kaže da se vodi time sa kime je Madonna sve sarađivala. Ko ju je slikao i u kom kontekstu.
To je tačno, ako sudimo prema kriterijumima devedesetih. Danas je važno ne ko te slika, nego kako se sam uslikaš. Madonna jednostavno ne ume da napravi dobar selfie. Ne ume.
Madonnin je problem što danas izgleda kao da se ne dopada sebi dok pokušava da se dopadne svima. I nema tog filtera koji će joj pomoći. Ili ja ne razumem art formu njenog Instagram profila ili ona ne razume Instagram. Zamišljam je kako satima navlači lateks na sebe, fotka se pa navlači dioptriju na nos i zove Lourdes, kuka joj kako klikće na SHARE ali se ništa ne dešava. Onda dođe Mercy James i kaže joj – Kevo, opet imaš previše hashtagova.
Na mom feedu skoro svakodnevno se pojavljuje #IWOKEUPLIKETHIS i #FLAWLESS. Imena pesama sa poslednjeg albuma Beyonce koriste i ljudi koji ga možda nisu čuli. Beyoncé je Queen of Hype. Na listi najpraćenijih na Instagramu, ispred nje su samo Justin Bieber i Kim Kardashian. Rihanna je tek jedanesta, ali je njen impact ogroman. Frka koju je digla prenela se i na štampane medije. Madonna sa svojih samo 2.5m followera na IG, nedavno je radila fotke za Interview magazine koje ne donose ništa novo već nastavljaju Rihanninu kampanju Bradavice na naslovnice.
Među poslednjim (ako ne poslednji) uspesima Madonne, svakako je Superbowl.
Rekordno veliki broj ljudi uključio je TV da bi je video. Dobili smo dobro izveden, ali nimalo inventivan show, što toliko publike zaslužuje.
Taj šou je demonstracija sile i pozicije. Ne bi trebalo da bude odskočna daska već sam doskok u vodu. Madonnin nastup se pamti po velikom broju gledalaca i po tome šta je M.I.A. uradila na sceni. Beyoncé nam je dala MEME kojih se internet još nije otresao. Zašto je to relevantno? Zato što mi se čini da je u poslednjih par godina Madonna jahala na staroj slavi, a Beyoncé sedlala konja za naredne trke.
Ali, hajde da ne poredimo samo njih dve. Rolling Stone je napravio Queen of Pop Index pre tri godine. Pokušali su da izračunaju koji ženski artist je u tom trenutku najjači. Madonna nije ni pomenuta. Možda zato što kategorija za sebe, više zato što je MDNA bio najavljen i nije se previše očekivalo od njega. Čitaoci su se pobunili i RS je napravio anketu prema kojoj su čitaoci glasali pet puta više za Madonnu nego drugoplasiranu Lady Gagu. Verovatno sam tad i ja glasao za nju. Sad ne bih.
Gledajući online pristurnost i Youtube preglede, prednjačila je Rihanna. Te godine od nastupa najviše je zaradila P!nk. Taylor Swift ima naklonost kritike, najmanje mesta na svojim policama za nove nagrade i njeni albumi se kupuju, ali zato digitalno Lady Gaga prodaje najviše singlova i uzročno-posledično je najviše ima na radijima. Beyoncé nije bila dominantna ni u jednoj kategoriji, ali se situacija brzo promenila. Jer to je ono što je simptomatično za doba u kojem živimo. One hit wonder kao koncept više ne postoji, sad se pravi one year wonder. Muzi koliko god može. Zakaži veliku turneju za Meghan Trainor iako ima samo jednu pesmu.
Vreme u kojem živimo nije brže od dekadama za nama, nego je trenutnije.
Uspesi se teško praštaju, još lakše zaboravljaju.
Je suis désolé, Lo siento, Ik ben droevig, Sono spiacente, Perdoname
Ali, tako je.
Ako je do sad nejasno i mora da se i to izgovori, mislim da je u ovom trenutku Beyoncé kraljica popa. I siguran sam da će neko prihvatiti moj poziv na svađu, pa da pripremim neke opšte argumente.
Iako ne mislim da je pevanje u ovoj industriji presudno, Beyoncé ume.
Madonna ima koreografije koje svako zna jer svako može da savlada.
Ja onaj pokret rukom iz Single Ladies još nisam onako uspeo.
Nego, ako je neko mislio da je suludo što sam ovu temu započeo,
znate li da postoji struja koja mora na elektrošokove pod hitno,
postoje ljudi koji tvrde da je Nicki Minaj Queen of Pop.
A nova terminologija se uvodi za Bey, ona je sada Queen of all things pop.
U godini pred nama, dobićemo trinesti studijski album pedesetšestogodišnje Madonne. Želim da me iznenadi. Nadam se da će me obradovati. Ali, spisak saradnika ne dozvoljava velika očekivanja. Američki mediji od nje odustaju lagano, videćemo kako će se postaviti BBC Radio 1 prema njoj. Imajući na umu da su aktuelnog rekordera po broju osvojenih BRIT nagrada proglasili nerelevantnim, baš se bojim za Madonnu. Rekli su da je mator. Nisu bili okrutni nego realni. To pokušavam da budem i ja. Ako Robbie Williams još od Take the Crown nije A listi, zašto bi Madonna bila. Pritom, znate li da Avicii sad ima singl The Days na kojem peva Robbie? Mnogi ne znaju. Veoma je loše prošao. Šta da se očekuje od Madonninog singla koji je mladi šveđanin producirao?
Možda nam Madonna daje ono što je većina tražila. Verovatno je ogorčena (ne)reakcijama na #secretprojectrevolution. Šta god da je to i da je htela s’tim. Elliotta Smitha nije trebalo da dira, bar ne onako ležeći sa Roccom pored, koji nešto izvodi sa fantomkom na glavi. Čak i ti jalovi pokušaji vredni su poštovanja. A Rebel Heart trebalo je da bude zaključak a ne etiketa koju je sama sebi prišila.
Kruna je da prelazi sa glave na glavu.
U narednoj godini svi imaju podjednake šanse da postanu Kraljica POPa.
Beyoncé, Katy Perry, Adele,Rihanna, Taylor Swift… Madonna, ali i Sam Smith.
by Vojkan Bećir
- zanimljivosti /
- pop zanimljivosti /
- pop /
- queen /
- madonna /
- beyonce /
- vojkan becir /
- vojkan bećir /
- kolumna /
- kolumna petkom
Povezano
-
MADONNA ili nenaslovljeni tekst o šestopesmnom paketu
Jer Madonna je konačno objavila novi materijal.
-
Vojkan Bećir, kolumna petkom: uzduž i popreko 2014.
Ko, gde, šta, kako, kad i zašto iz ugla oštroumnog gosn Bećira
-
SREĆNI NOVI ARTISTI!!!
Vojkan Bećir, kolumna petkom
-
Momenti koji su obeležili Grammy 2015
Balade, Smith, Kanyeov ispad i još po nešto...
-
Kolumna petkom, čak i kad je trinaesti
Vojkan Bećir, muzika i sujeverje
-
SoRiRi
"Anti" kako ga je čuo Vojkan Bećir
-
Ko to stoji iza Luke Black-a?
Vojkan Bećir, kolumna
-
O čemu nisam imao vremena da pišem ove nedelje
Vojkan Bećir, kolumna petkom
-
#SB50: Polubreme i posledice
Vojkan Bećir o spektaklu godine
komentar
3.02.2015, 15:51h Draga - Madonna je jedna i ostace jos buducim generacijama veoma vazna. Dosla su neka nova vremena, i u potpunosti je besmisleno poredjenje tzv. Queen B i Madonne, kao sto ce vjerovatno biti besmisleno poredjenje u buducnosti iste Beyonce i Nicki Minaj...
29.12.2014, 16:00h Jovana - Ne znam zasto se o ovome diskutuje uopste. Da li ste nekada citali Madonninu biografiju, da li znate kroz sta je ona prosla u zivotu da bi postala ono sto jeste? Da, Madonna koristi svoj seksipil u velikoj meri, ali to radi jos od Like a virgin, koji je izasao 1984. godine, da ne spominjem Justify my love, ili Sex book, ili film Body of evidence. Tako da ne mozemo da je krivimo sto se slikala polugola, jer to je Madonna. Ono sto ona takodje predstavlja je ageism, kako se danas naziva, tj. da i zene preko 50 godina i dalje mogu biti lepe i privlacne. Sto se tice njenih pesama, da, ona se trudi, ali mozda nema dobre saradnike. Ja sam njen veliki fan, znam svaku njenu pesmu i svaka mi se svidja. Volim njen stav prema svetu. Ona je i veoma plemenita osoba, radi dosta toga za decu iz Malawi-ja. I to ne zbog publiciteta. Novi album mnogo obecava, ima dosta dobrih pesama koje lako mogu da prodju kao hitovi. E, sad samo cekamo da ona to na dobar nacin ispromovise. Ali ipak, Madonna je kraljica. Uradila je dosta toga prva, i da, ona je imala inspiraciju od Marilyn, ili Bowija, ali zato danas mnoooge zvezde gledaju i uce od nje. Jer ipak, ime Madonna traje vise od 30 godina.
15.12.2014, 21:12h Marko - Autor teksta je previše narcisoidan i sebi daje za pravo da dodeljuje titule poznatim izvođačima. Madonna je uradila sve što je htela i da se povuče danas, uvek će ostati kraljica popa. Smešno je uopšte porediti sve posle nje. Svako ima mesta za sebe na muzičkoj sceni. Slava dođe i prođe...
12.12.2014, 17:12h BobAsBob - Sudeci po ovom tekstu kraljica popa je Debbie Harry! ... i jeste. A kralj popa David Bowie! ... i jeste. Ali takvim umetnicima titule nista ne znace. Titule sebi dodeljuju samo oni kojima je cilj TITULA!