Domaća scena

11.03.2021.

MjuzNews intervju: Umbra
MjuzNews intervju: Umbra

Povlačimo crtu sa Marijom Balubdžić

Marija Balubdžić je kompozitorka, producentkinja, pijanistkinja, vokalistkinja, dirigentkinja, radio autorka i muzička pedagoškinja iz Beograda. Pod pseudonimom Umbra stvara retku sortu eksperimentalnog popa sa kojim u paketu stižu i sekira i med. Kreatorka je raznovrsnih muzičkih sadržaja, radionica i, u poslednje dve decenije, kao akterka brojnih saradnji i trupa od kojih ističemo dreg ansambl Efemerne Konfesije, improv kvartet Beli Talas, Horkestar i bend Činč, daje svoj doprinos elektroakustičnoj muzici, nojzu, kabareu i muzici uopšte. 
 
Marija je darežljiva sagovornica koja nam u redovima koji slede otkriva više o procesu u koji se kao muzičar otisnula, svojim nastupima i muzici koju je nedavno otkrila. 
 
Na jesen će na lejblu Fox And His Friends izaći njen novi album „Derealization”.
 
 
 
Muzikom se baviš  dvadeset godina, a samostalno objavljuješ u poslednjih pet otprilike. Šta si sve naučila za to vreme? 
 
Naučila sam da potrebne su meke oči za slušanje i tečne kosti za sviranje. 
 
 
 
 
 
Autorka si radio emisije "Zvuk ispod" koja se emituje na Trećem programu Radio Beograda u okviru serije Imaginarni pejzaži. U emisiji slušaoci mogu da čuju tvoju nesvakidašnju selekciju. Kada se emituje "Zvuk ispod" i da li zapisi ostaju negde slušaocima na izvol'te? 
 
„Zvuk ispod“ se na Trećem programu Radio Beograda u poslednje dve godine emituje jednom mesečno, ponedeljkom, u terminu „Imaginarnih pejzaža“, naše sjajne urednice Ksenije Stevanović. 
 
Izbor muzike za „Zvuk ispod“ zasniva se na sakupljenim utiscima iz različitih gradova u kojima sam svirala kao Umbra. Od siline tih utisaka, poželela sam da ovdašnjoj publici predstavim te nesvakidašnje pojave sa eksperimentalnih elektronskih scena – autorke i autore, performerke i performere sa kojima sam delila pozornicu, i koji su me ugostili i pričali o ostalima koji tu aktivno nastupaju i snimaju svoju muziku. Za „Zvuk ispod“ izdvajam njihove radove, pravim presek eksperimentalne prakse nekog grada i biram najzanimljivije. Pošto delimo slične pozicije kao ljudi i performeri, ovom emisijom želim da doprinesem tome da bolje osetimo međusobno prisustvo i da na neki način sagledamo tu meta-scenu koja se prostire kroz različite gradove i zemlje. Da osetimo da nečemu pripadamo. Iako je pandemija blokirala putovanja i koncerte, svakodnevna komunikacija se nastavlja, nova otkrića i dalje šire, a čežnja za ozvučenim fizičkim susretom raste sve više i više. Biće! 
 
 
 
 
Nedavno smo gledali tvoj nastup u Dimu u Cetinjskoj za kamere United We Stream Balkan inicijative. Dobar deo materijala koji uvrstiš u svoje pesme nastaje iz improvizacije na javnim nastupima. Kako nastaje drugi deo tvog materijala? 
 
Hvala što ste gledali moj nastup! 
 
Tanka je granica između improvizacije i kompozicije kod Umbre, jer ona je i noise songstress i performing composer. Neke pesme se razvijaju od nastupa do nastupa, a druge, takođe u duhu opsesije zvucima i muzičkom dramaturgijom, nastaju između papira, klavira, FM sinteze, slučaja i snova. Ponekad i u kolima.
 
 
 
 
 
Tvoja muzika ima jedan zanimljiv tvist. Uz slične eksperimentalne improvizacije obično ide nešto neartikulisaniji glas dok je kod tebe, u većini slučajeva, ili reč o blagom pevanju ili glasu kakvog naratora neke strašne noćne priče. Da li imaš neke različite likove koje zauzimaš u radu ili je to sve ista UMBRA? 
 
Čini mi se ponekad da same Pesme izvlače te drugačije Glasove u svojim različitim segmentima i po slojevima od kojih su sazdane, da su likovi u službi pesme i da je njen Oblik taj koji vodi glas i jezik. U drugim prilikama, izgleda kao da neki Karakteri ili grupe karaktera zatraže da im se dâ pesma jer je vreme da se pojave i ozvuče. Nemam pojma, ja se tu ne pitam mnogo. Jedna je Umbra. 
 
 
 
 
 
Šta smo možda propustili da čujemo u poslednjih par godina, a što priprada popu i što bi preporučila? 
 
Nedavno sam otkrila Heather Leigh, odd pop američku Amerikanku, a odavno znam još jednu našu pop Amerikanku, Katie Woznicki, a.k.a Dodola, a.k.a. MC Kopy Kat. 
 
 
 
 
 
Kako ljudi mogu da dođu do tvog novog izdanja, split izdanja na kaseti sa sZARSz-om na američkom lejblu Crash Symbols? 
 
I kaseta i digitalno izdanje se mogu naručiti preko Crash Symbols Bandcamp stranice. Ako ste sa ove strane okeana možda stignete da dođete do potpisane kopije od mene direktno. Imam još malo. 
 
 
 
Koliko materijala na kraju ne objaviš i kakav odnos imaš prema tom delu svog rada koji je za fioku? 
 
Verovatno petina skica ostane nerazvijena, mada im se redovno vraćam da čujem kako su i šta rade. Omiljeno mi je da ponekad naslojim materijale iz 2-3 skice i otkrijem da nešto hoće zajedno, pa avanzuju u pesme. 
 
Fijoke su tople i mirne i čuvaju stvari od vremena. 
 
 
 
 
 
Koji od nastupa pamtiš kao posebno drag i zašto? 
 
Poslednji koji sam imala u Rhiz-u u Beču, decembra 2019. Ubola sam tu crtu u kojoj se sreću humor i dert, veština i ne previše ozbiljnosti, pritom je jedna sitna vremešna žena na podijumu ispred mene plesala kao pomahnitala, i svi su bili ozareni. 
 
 
 
Kojom Umbrinom pesmom bi zavela slušaoca da presluša i ostatak tvoje diskografije? 
 
„Crta“ sa pomenutog split izdanja, zbog tog talasnog kontrapunkta i poneke lake kletve. 
 
 
 
 
 
Za kraj jedno suštinsko pitanje: Stegosaurus ili Triceratops? 
 
Stego-sam-brus, tako je nežan. 
 
 
 
Hvala na izdvojenom vremenu, Marija!
 
Ostavi
komentar

Povezano