Domaća scena

25.06.2013.

Intervju sa Vučom iz Darkwood Dub-a Dejan Vučetić Vuča
foto: Aleksandar Zec
Intervju sa Vučom iz Darkwood Dub-a

"Za Terraneo spremamo presek dosadašnjeg rada"

Darkwood Dub je svakako jedan od najznačajnijih alternativnih elektro rok sastava domaće scene. Sa radom su krenuli davne 1988. godine i od tada su izbacili 7 studijskih albuma, pisali muziku za film i pozorište i ostvarili veliki broj sjajnih saradnji od kojih je verovatno jedna od najznačajnijih i svakako najprimećenijih, saradnja sa čuvenom Biserom Veletanlić.

Darkwood Dub će u petak 8. avgusta nastupiti u Šibeniku na Terraneo festivalu a upravo ovaj nastup bio je povod za razgovor sa Dejanom Vučetićem Vučom koji nam je otkrio šta bend sprema za ovaj ovu priliku ali i koji bend jedva čeka da uživo čuje i vidi na Terraneu.

MjuzNews: Kako je došlo do poziva za Terraneo i šta spremate za ovaj nastup?

Vuča: Pozvali su nas kao što nas inače zovu na festivale. Koliko sam ja pratio Terraneo ima odličan izbor stranih gostiju, izuzetno zanimljivi bendovi nastupaju. Prošle godine su recimo bili Swans i The Roots i još par stvari koje mene lično zanimaju a ove godine ćemo otići dan ranije da bismo gledali My Bloody Valentine. Ove godine svira i Gang of Four a Wu-Tang Gang nastupa iste večeri kada i mi. Osim što je odličan line up raduje me i to što je na moru (smeh). Mi spremamo presek dosadašnjeg rada sa akcentom na muzici koju smo radili od 2000 do danas. Dakle ovaj raniji period će biti manje zastupljen ali biće i toga.

MjuzNews: Tehnološki napredak u poslednjih 15 godina je ogroman. Nekada je za snimanje albuma trebalo mnogo novca, studio i velika ekipa. Danas svako ko ima PC može praviti muziku u svojoj sobi. Šta je bolje: ono nekad ili ovo danas?

Vuča: Činjenica je da je tada za snimanje albuma bilo potrebno mnogo truda. Mi smo prvo pokušavali da uštedimo pare, pa smo ušli u studio da snimimo prvi album 1991. i to je koštalo mnogo... i to ne u smislu da je zaista koštalo puno nego u našim tinejdžerskim džepovima nije bilo para... Ali sa druge strane smo naučili da radimo brzo, da promišljamo svaki potez i da pravimo što manje grešaka. Razlika između onog vremena i ovog danas je u tome što danas muzika može da se snimi lako i bez većih troškova, ali opet dolazimo do istog a to je ideja koja je najvažnija i bez koje nema muzike. Ja nemam utisak da je domaća scena u krizi, naprotiv, mislim da imamo dosta dobrih bendova, pogotovo u poslednjih par godina. Jedno vreme jeste postojala neka stagnacija ali to je bio period tehnološkog prelaza dok se mladi nisu adaptirali na „do it yourself“ princip koji se odnosi na kompletan proces: od snimanja i audio produkcije do video produkcije i promocije benda. Sa druge strane, zbog besplatnog preuzimanja muzike sa interneta muzičari ne mogu, kao nekada, da se oslone na zaradu od prodaje nosača zvuka, ali mislim da se prilagođavaju novim uslovima koji konkretno nama, kao Darkwood Dub-u, odgovaraju jer je upravo to princip kog se mi držimo od samog početka. Mi smo oduvek pokušavali da sve sami snimimo, organizujemo i donekle smo u tome i uspeli, ja se nadam (smeh).

MjuzNews: Moj je utisak, da je vaš zvuk, kada ste krenuli sa radom bio barem 5 godina ispred tadašnje raspoložive tehnologije. Kako se vaša muzika menjala kroz sve ove godine i kako je napredak tehnologije uticao na sve te promene?

Vuča: Pre svega mislim da je za mlade bendove prirodno da budu napredni i da imaju mladalačku energiju. Glupo je očekivati od nekog ko ima 50 godina da se ponaša kao da ima 20. To je neprirodno i bilo bi lažno da pravimo muziku koja ne odgovara našem trenutnom raspoloženju i temperamentu. E sad, što se tiče tehnološke strane, prihvatanje noviteta u našoj sredini je uvek bilo teško. Sećam se da je ’80 svaki bend koji ima sintisajzer u svom sastavu smatran da nije pravi rokenrol bend jer rokenrol je kao distorzirana gitara a ne sint... Međutim, vreme ide u prilog našem stavu da to baš nije tako i mi smo kao bend rado prihvatali nove tehnologije. Semplera smo se rado prihvatili kad se pojavio (već na drugom albumu) a procesiranje zvuka i uopšte rad u studiju su nam uvek bili važni. Zato smo se i potrudili da napravimo svoj studio u kom možemo da završavamo albume i to još pre ere kompjutera i rada na PC-u. To nam danas u radu mnogo pomaže jer poznajemo tehnologiju. Nije poenta biti ispred vremena već tražiti nešto novo. Te dve stvari se nekada poklope a nekada ne. Mi smo imali sreću jer smo imali isteresovanje za dub i elektronsku muziku koja je na globalnom nivou postala trend pre desetak godina i taj trend još uvek traje i raste, što nas raduje. Ali opet nama je važno bilo da se ne držimo ni jednog konkretnog žanra jer bi nam i to dosadilo.

MjuzNews: Festivali su u poslednjih desetak godina eksplodirali kako u svetu tako i u Evropi. Koliko su važni za mlade bendove i koliko je kroz njih olakšan posao alternativnim, progresivnim bendovima?

Vuča: Festivali su super prilika za mlade bendove da se afirmišu i da ih vidi publika koja inače ne bi ciljano došla na njihov koncert jer možda postoji predrasuda da bend nije baš sasvim po njihovom ukusu, pa onda kad ih čuju dođe do prijatnog iznenađenja. Evo, ja sam sam upravo na taj način čuo mnogo dobrih bendova. Sa druge strane postoji jedan problem, a to je da kad festivali porastu i izađu iz lokala, počnu da zapostavljaju lokalnu scenu. Pa umesto da, konkrentno na EXIT-u, gde dolazi gomila stranaca, to bude iskorišćeno da se na najbolji način ispromovišu mladi, domaći bendovi, to nije slučaj. Ne kažem da ih nema, ali malo u odnosu na veličinu festivala i na inicijalnu ambiciju. Takođe, ima i toga da se, na lokalnom nivou ljudi kroz festival zadovolje pa nemaju potrebu za drugim dešavanjima u narednih godinu dana. Ali nadam se da će se i to izbalansirati u narednim godinama. Svakako da su festivali mnogo doprineli popularisanju rock kulture kod nas.

MjuzNews: Šta nam ti lično preporučuješ da obavezno poslušamo na Terraneu?

Vuča: Preporučujem My Bloody Valentine. Mi smo savremenici sa tim bendom, s tim što oni nisu svirali skoro dvadeset godina, i ja jedva čekam da ih uživo čujem. 

Ostavi
komentar